Tavex anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved at godkende vores cookies på vores hjemmeside, uden at ændre dine indstillinger samtykker du til at modtage cookies fra Tavex’ hjemmeside. Læs mere om vores cookie politik.
Tavex anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved at godkende vores cookies på vores hjemmeside, uden at ændre dine indstillinger samtykker du til at modtage cookies fra Tavex’ hjemmeside. Læs mere om vores cookie politik.
Vælg venligst hvilke cookies du tillader os at bruge
Cookies er små filer med bogstaver og cifre, der downloades og gemmes på din computer eller en anden enhed (for eksempel en mobiltelefon, en tablet) og gemmes i din browser, mens du besøger et websted. De kan bruges til at spore de sider, du besøger på webstedet, gemme de oplysninger, du indtaster, eller huske dine præferencer såsom sprogindstillinger, så længe du browser på webstedet.
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
tavex_cookie_consent | Stores cookie consent options selected | 60 weeks |
tavex_customer | Tavex customer ID | 30 days |
wp-wpml_current_language | Stores selected language | 1 day |
AWSALB | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
AWSALBCORS | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
NO_CACHE | Used to disable page caching | 1 day |
PHPSESSID | Identifier for PHP session | Session |
latest_news | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
latest_news_flash | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
tavex_recently_viewed_products | List of recently viewed products | 1 day |
tavex_compare_amount | Number of items in product comparison view | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
chart-widget-tab-*-*-* | Remembers last chart options (i.e currency, time period, etc) | 29 days |
archive_layout | Stores selected product layout on category pages | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
cartstack.com-* | Used for tracking abandoned shopping carts | 1 year |
_omappvp | Used by OptinMonster for determining new vs. returning visitors. Expires in 11 years | 11 years |
_omappvs | Used by OptinMonster for determining when a new visitor becomes a returning visitor | Session |
om* | Used by OptinMonster to track interactions with campaigns | Persistent |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
_ga | Used to distinguish users | 2 years |
_gid | Used to distinguish users | 24 hours |
_ga_* | Used to persist session state | 2 years |
_gac_* | Contains campaign related information | 90 days |
_gat_gtag_* | Used to throttle request rate | 1 minute |
_fbc | Facebook advertisement cookie | 2 years |
_fbp | Facebook cookie for distinguishing unique users | 2 years |
af Peter Kyhn
Berlingskes erhvervskommentator og lederskribent Thomas Bernt Henriksen skrev mandag den 18. november en leder om de danske banker og og deres problemer med hvidvask. Han kalder den “221 veje leder til at blive mistænkt for hvidvask”. Jeg kommer til at tænke på Paul Simons “50 Ways to Leave Your Lover”.
I lederen kritiserer Bernt Henriksen, at bankerne skal bruge 4.300 ansatte eller 3,4 mia. kroner årligt på at efterleve hvidvasklovgivningen. Altså på at kontrollere kunderne – som nu i øvrigt hedder klienter, ikke kunder.
Tja, man kan vel sige, at bankerne ligger, som de har redt.
Man kunne også sige, at det er modydelsen for at bankerne (og her tænkes især på den største, Danske Bank) blev reddet af skatteyderpenge i 2008 og 2009, da ingen andre ville låne dem nogle. Og dermed modydelse for, at ejerne af bankaktier kan fortsætte med at tjene penge på deres aktier, som uden redningen fra skatteyderne ikke ville have været noget værd.
Om søndagen, dagen før Bernt Henriksens leder, havde Berlingske lavet en længere reportage om hvidvask. Den begynder med en historie om et alt for tykt bundt kontanter. Bundtet blev en dag langet op på disken i Folkesparekassen uden for Silkeborg.
Medarbejderen ved skranken meddelte sparekassens compliance-ansvarlige Kirsten Majgaard Basse, at pengene lugtede mærkeligt.
”Kirsten Majgaard Basse behøvede ikke at snuse efter. At dømme efter rådgiverens beskrivelse og kundens profil var hun enig: At netop denne type kunde ville sluse så stort et kontantbeløb ind i banksystemet via en lille lokalbank, var ganske enkelt mistænkeligt. Jo, pengesedlerne kunne sagtens stamme fra helt lovlige forhold. Men de kunne også stamme fra kriminalitet.
Kort efter åbnede hun Bagmandspolitiets hjemmeside. Hun indtastede sit brugernavn og sin adgangskode og loggede på serveren. Og underrettede de danske myndigheder om risiko for hvidvask.”
Det kunne være morsomt med et eksempel på hvidvask, der IKKE handlede om lugtende kontanter. Men om de milliarder af elektroniske penge, som bankerne lodser rundt i banksystemet. Og som, selvom bankerne gerne vil have os til at tro noget andet, udgør det største problem i forhold til hvidvask og kulsorte penge.
Men Thomas Bernt Henriksen og hans avis Berlingske skal have tak for noget andet, end at oprulle skandale om Danske Banks hvidvaskoperationer. I lederen linker han nemlig til et dokument udarbejdet af Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk eller International Kriminalitet, kaldet Bagmandspolitiet.
Det hedder ”INDIKATORER PÅ EVENTUEL HVIDVASK AF UDBYTTE ELLER FINANSIERING AF TERRORISME” i fine versaler.
Dokumentet er tænkt som en hjælp til bankmedarbejdere og andre, som er omfattet af hvidvaskloven, så de kan være opmærksom på, om der er grund til en indberetning til Bagmandspolitiet. Jeg har læst det igennem, og der viser sig at være masser af gange, hvor jeg har udvist mistænkelig adfærd.
F.eks. giver det udslag på mistankeskalaen, hvis man ikke opfattes som velvillig til at fremkomme med oplysninger.
Jeg har det på den måde, at jeg ikke gerne udleverer oplysninger om mig selv og mine til nogen, med mindre jeg helt præcis ved, hvad de skal bruges til, og kun hvis jeg vurdere, at modtageren faktisk har brug for dem. Jeg er også utilbøjelig til at udlevere oplysninger, som jeg ved, at banken har i forvejen.
Et eksempel på det sidste: For nogle år tilbage, da min bank stadig håndterede kontanter i den lokale filial, skulle jeg veksle et absolut mindre beløb, der skulle sættes ind på min konto. Bankmedarbejderen spørger mig så om mit telefonnummer. Jeg nægter at udlevere det, fordi jeg jo er kunde i banken allerede, og banken må have mit nummer. Det brød medarbejderen sig ikke om. Men der skal du huske på, at du – selvom de nu kalder det klient – stadig er dig, der er kunde i banken, og at du gerne må holde på dine rettigheder og forvente noget af din bank.
Der er også noget andet ganske morsomt, man kan læse i Bagmandspolitiets dokument, under afsnit 1.A.4. Fremtoning. Det giver nemlig også anledning til mistanke, hvis ”kundens påklædning og adfærd [ikke] harmonerer med transaktionens størrelse.”
Tillad mig endnu en anekdote fra mit eget liv. Min hustru og jeg ville tilbage i 2001 købe et sommerhus i Skåne. Det skulle koste 250.000 svenske kroner – det var dengang! Jeg hævede pengene i kontanter i min danske bank på Nørrebro. Jeg syntes nemlig, at bankens vekselkurs var for dårlig. Så jeg stoppede pengene i lommen på mine slidte jeansshorts og tog flyvebåden til Malmö. Her vekslede jeg dem til svenske kroner hos Forex på Centralstationen (dengang var der ikke nogen Tavex!). Derpå gik jeg ind i den nærmeste Swedbank-filial og satte dem ind på ejerens konto – og jeg tjente flere tusind på den manøvre. Damen i skranken spurgte mig godt nok om dokumentation for pengene, men det løste jeg med kvitteringen fra min danske bank.
I dag havde min fremtoning i slidte jeans, til og med shorts, og solbleget skjorte have afstedkommet opringninger til både compliance-ansvarlig og Säpo. Min fremtoning harmonerede så afgjort ikke med transaktionens størrelse.
Tak til Thomas Bernt Henriksen for at gøre opmærksom på denne tåbelighed.